Apr 15, 2010

我的声明

Maka dengan ini berpandu kepada Tatasusila Kewartawanan Malaysia yang berikut:

1. Tugas utama wartawan adalah melaporkan kebenaran dan menghormati hak orang ramai bagi mendapatkan maklumat yang benar.

2. Dalam melaksanakan tugas ini, wartawan menghayati kebebasan memungut dan menyiarkan berita secara jujur serta berhak membuat ulasan dan kritikan yang saksama.

3. Wartawan perlu menggunakan cara yang wajar bagi mendapatkan berita, gambar ataupun filem dan dokumen.

4. Sebarang maklumat tersiar yang didapati tidak benar dan tidak tepat perlu diperbetul.

5. Wartawan perlu menghormati kerahsiaan sumber berita.

6. Wartawan perlu berbudi pekerti semasa menjalankan tugas dan mengelakkan diri daripada plagiarisme, fitnah dan hasutan atau tuduhan tidak berasas serta rasuah dalam apa bentuk sekalipun.

7. Wartawan perlu menghindarkan siaran berita atau rencana yang bersifat perkauman, melampau dan bertentangan dengan tatasusila masyarakat majmuk Malaysia.

8. Wartawan perlu memahami undang-undang dan peraturan negara yang berkaitan secara langsung dengan profesion mereka.



Saya petik dari buku Jeniri Amir, Belajar Menjadi Wartawan terbitan PTS Profesional Sdn Bhd. Tatasusila Kewartawanan Malaysia yang berikut:

• Tugas utama wartawan adalah melaporkan kebenaran dan menghormati hak orang ramai bagi mendapatkan maklumat yang benar.
• Dalam melaksanakan tugas ini, wartawan menghayati kebebasan memungut dan menyiarkan berita secara jujur serta berhak membuat ulasan dan kritikan yang saksama.
• Wartawan perlu menggunakan cara yang wajar bagi mendapatkan berita, gambar ataupun filem dan dokumen.
• Sebarang maklumat tersiar yang didapati tidak benar dan tidak tepat perlu diperbetul.
• Wartawan perlu menghormati kerahsiaan sumber berita.
• Wartawan perlu berbudi pekerti semasa menjalankan tugas dan mengelakkan diri daripada plagiarisme, fitnah dan hasutan atau tuduhan tidak berasas serta rasuah dalam apa bentuk sekalipun.
• Wartawan perlu menghindarkan siaran berita atau rencana yang bersifat perkauman, melampau dan bertentangan dengan tatasusila masyarakat majmuk Malaysia.
• Wartawan perlu memahami undang-undang dan peraturan negara yang berkaitan secara langsung dengan profesion mereka.

藍眼辦活動表現出色‧馬華區領袖公開“偷師”
• 要聞
• 北馬
2010-04-11 19:24
(檳城)公正黨舉辦活動時表現出色,就連馬華領袖也來向該黨“偷師”!
近來,峇央峇魯馬華區會署理主席陳建福不斷出現在班台惹雅州議員沈志勤的活動上,且更“主動”協助“招待”居民,令人揣測他即將蟬過別枝的可能。不過,陳建福受詢時否認退出馬華,並表示他出席沈志勤的活動是因為覺得公正黨的活動辦得出色,值得馬華的領袖學習,所以特來“偷師”。
他今日(週日,4月11日)早上再次出席沈志勤位於峇央峇魯圖書館舉辦的健康身體檢查活動時說,只要是好的活動都應該學習,不可以計較政治背景,因此他呼吁媒體不要胡亂猜測。
據知,在上週五,當沈志勤位於峇央峇魯小販中心頒發100令吉回饋金給樂齡人士時,陳建福也出現在場幫忙招待老人家。
根據《光明日報》瞭解,陳建福一向來是翁詩傑的忠實擁躉,如今馬華已經是蔡細歷掌權,加上他與盛傳即將出任檳州馬華署理主席的拿督郭家驊不咬弦,因此不排除他在為自己謀後路。
可是另一個說法是,陳建福此舉是為了引起區會主席陳來庭的注意,以便推薦他成為檳州馬華委員會新陣容的其中一員。雖然陳建福貴為區會的署理主席,但他並非中央代表。
另一方面,沈志勤披露,舉辦免費體檢是為了讓居民意識到健康的重要,不是等待病入膏肓時才急著治療。
“我們這個活動是與檳城糖尿病協會一起舉辦,主要是檢查糖尿,但也設有其他的檢驗如高血壓、膽固醇等等。預料會有150人響應這項活動。”
該協會主席張龍發指出,共有兩名該協會的顧問醫生前來,而也有多達15名自願工作人員協助。他呼吁居民應該時常運動及遵從少量多餐的飲食原則,這樣才可以遠離糖尿病。

---------------------------------------------------------

今天为了一个无聊、爱出风头、麻烦、问题的人物,我必须去翻开读过的书籍,接近1年没有做学术的功课后,现在需要再次的去做,但觉得蛮好玩的,因为不是被讲师逼着去做,而是为了自己而做。

因为我在4月11日所写的一篇新闻稿,引发了一名马华领袖对我的“指责”。当然他的“指责”毫无根据,完全是出自个人的情绪化。事实上在处理该新闻时,我已经根据一名记者所需要的指南行事,我没有扁担任何一方。

当然,在该节目上,这名马华领袖希望我是扁担他。详细读下这篇新闻,大家可能会发现到我所写的有影射的成分,但说明了是影射就表示会有很多的诠释,因人而异。这其实也是记者写作技能中的show but don’t talk的技巧。

加上大家观看我在上面所“加黑”的字眼,(berhak membuat ulasan dan kritikan yang saksama.),重要的一点如果我写错了,我的上司曾经刊登澄清的新闻(perlu diperbetul)(我强调,我的没错及该澄清文,并非我的意思)。这是根据马来西亚记者指南(Tatasusila Kewartawanan) 所拟定出来的。但更加重要的是,根据这个指南,( melaporkan kebenaran dan menghormati hak orang ramai bagi mendapatkan maklumat yang benar. )。这其实就是我们所说的,“事实胜于雄辨”,如果他认为我对他的指责不正确,他可以起诉我,而不是对我做出恐吓的言论及要求我道歉,但我还是相信“事实胜于雄辨”。

这已经是今年内我第二次面对如此的“指责”,可是我还是坚持我的操守,即(menghormati kerahsiaan sumber berita)。我要强调的是,这位马华领袖所指责的那位给我消息的人,绝对是错误的。

我再次的重申,绝不道歉及我会考虑向马华纪律委员会或相关单位针对他的恐吓言论投报。身为一名有职业操守的记者,我问心无愧。

资料来源讲解:PTS Profesional Sdn Bhd 所出版的有关记者的书籍在马来西亚是有权威性的,很多大学的教授学者都是以它的书籍为参考。

李文兴
10年4月14日

No comments:

Post a Comment